Kościoły, pałace, dwory, dworki Warmii i Mazur

P4200127-www20 kwietnia 56 osób z Koła Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie odwiedziło kolejne zabytki historyczne Warmii i Mazur. Na początku wycieczki, zapaliliśmy znicze w Sudwie, gdzie w czasie II wojny światowej był obóz jeniecki.

P4200140 -wwwW Rychnowie, zobaczyliśmy prawdziwą perełkę – kościół zbudowany w latach 1714-1718, w ołtarzu którego jest piękny tryptyk, pochodzący z 1517r., drewnianą dzwonnicę z początku XVIII i o 100 lat starszą kostnicę, park i dwór – siedzibę sióstr Terezjanek. Po zabytkach w Rychnowie oprowadzał i pięknie opowiadał  ks. Krzysztof Niespodziański, którego wielką pasją jest malarstwo.

P4200198-wwwW Gierzwałdzie przeszliśmy parkiem, obok wyremontowanego, dobrze zachowanego dworu z XIX w, gorzelni. W parku zachował się cmentarz rodowy właścicieli majątku, obsadzony stuletnimi bukami.

Niewątpliwą atrakcją dla części osób był głaz narzutowy, który widzieliśmy w drodze do Szyldaka, gdzie znajduje się zespół dworsko-parkowy, którego historia sięga XVI wieku, a obecny kształt pochodzi z XIX w. P4200215-www

Pełni wrażeń, odpoczęliśmy w urokliwej  restauracji Austerii.

P4200307- www

W Kraplewie, wsi założonej w XIV wieku zwiedziliśmy dwór i kościół. W dworze, pięknie odrestaurowanym, mieści się aktualnie hotel. Podziwialiśmy dwór i  otaczający park, w którym kwitły pierwsze wiosenne kwiaty – krokusy a następnie przeszliśmy do kościoła, który jest unikatowym zabytkiem budownictwa sakralnego na Mazurach – budynek o konstrukcji szachulcowej z XIX w.

Inne obiekty, które obejrzeliśmy na trasie naszej wycieczki to: dwór neoklasycystyczny z 1897r. w Lichtajnach, dwór w Grabinku z drugiej połowy XIXw., zespół pałacowo-parkowy  w Grabinie. Pałac wzniesiony w 1879r. w stylu późnoklasycystycznym, nieporównywalny z żadną budowlą tego typu na obszarze dawnych Prus Wschodnich.

Organizatorem i przewodnikiem wycieczki był Anatol Leszczyński, któremu pomagały Basia Bruzgo i Helenka Fiedoruk. Dziękujemy i czekamy na następne imprezy, na których poznajemy historię i zabytki Warmii i Mazur.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w fotogalerii z wycieczki

1 komentarz do “Kościoły, pałace, dwory, dworki Warmii i Mazur

1. Ach!!! Jakie piękne wspomnienia!!! Było tak miło!!! Szkoda, że nie mogę we wszystkich wyjazdach brać udział!!!!