Lidzbark

19 kwietnia 2018 roku nasza koleżanka Stefania Jarczyk zaprosiła nas do Lidzbarka Warmińskiego. Przewodnikiem, po tym pięknym miasteczku była Pani Maria Daszkiewicz. Program naszego pobytu był o tyle nietypowy, że nie zwiedzaliśmy zamku biskupów warmińskich, zabytków sakralnych,. Widzieliśmy te obiekty z zewnątrz, wysłuchaliśmy  historii  związanej z ich powstaniem i późniejszym funkcjonowaniem, ciekawie przedstawionej przez Panią Marię. Mogliśmy się przekonać jak malowniczo położony jest Lidzbark. Zauroczyły nas przepiękne krajobrazy usiane wzgórzami morenowymi, poprzecinane rzekami Łyną i Symsarną.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy spacerkiem wzdłuż rzeki Łyny.  /długość 289,4 km (190 km na terenie Polski/

Łyna to największa rzeka województwa warmińsko-mazurskiego mająca swe źródła w okolicach wsi Łyna na wysokości 155 m n. p. m. (Wzgórza Dylewskie), na terenie rezerwatu przyrody Źródła Rzeki Łyny. Uchodzi do Pregoły jako jej lewy dopływ w okolicach miejscowości Znamiensk w Obwodzie Kaliningradzkim.

Pięknie zagospodarowane otoczenie rzeki oraz piękna pogoda sprawiła, że nasza wycieczka rozpoczęła się wspaniale.

Następnie udaliśmy się na zwiedzania centrum miasta. Zachwyceni byliśmy pięknie odnowionym budynkami, zabytkami. Pani Maria przedstawiła historię Cerkwi Prawosławnej.

Obiekt stanowi wybitne dzieło architektury protestanckiej na Warmii. Został wybudowany jako kościół protestancki z drewna w latach 1818-1823, sfinansowany przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III. Do budowy kościoła wykorzystano projekt budowli murowanej przygotowany w Wyższej Deputacji Budowlanej (Oberbaudeputation) w Berlinie, kierowanej ówcześnie przez Karola Fryderyka Schinkla.
Świątynia jest obecnie przystosowana do sprawowania liturgii wschodniej. Ciekawostką jest, że jest to obiekt drewniany. Pomalowany, z daleka wygląda jak murowany.

Wysoka Brama
W centrum starej części miasta góruje fragment Wysokiej Bramy, a właściwie przedbramie, przy którym istniał dawniej zapewne barbakan. Przedbramie to imponująca 4-piętrowa budowla w stylu gotyckim, dorównująca największym tego typu obiektom w Polsce. Pochodzi z 1352 roku.

No i „Złota Uliczka” w Lidzbarku

Kościół pw. św. apostołów Piotra i Pawła, rzymskokatolicka świątynia, w której nabożeństwa odbywają się nieprzerwanie od XIV wieku.Katarzynek (od XVI wieku).

Hotel Krasicki – nocleg …. okazja 425 za dobę.

A jakie urocze położenie hotelu – wrażenia za darmo

Oranżeria

Jednym z najpiękniejszych obiektów Lidzbarka Warmińskiego były ogrody biskupie, które rozciągały się na południe od kościoła, na prawym brzegu Łyny (tworzone od końca XV w.). Wznoszono w nich pawilony ogrodowe i pałacyki pełniące funkcje rezydencji letnich. W mieście można obejrzeć rozbudowany w XVIII wieku klasycystyczny pawilon ogrodowy – nazywany Oranżerią. Wewnątrz znajduje się odsłonięty w 1969 roku fragment malowidła ściennego z czasów Krasickiego, przedstawiający alegorię pór roku. Aktualnie w budynku mieści się Biblioteka Pedagogiczna. W czasie zwiedzania obejrzeliśmy wystawę pięknych zdjęć Warmii i Mazur.

Na koniec naszego pobytu przeszliśmy Szlakiem Doliny Symsarny tzw. szlakiem spacerowym.  Miejsce to jest ważnym obszarem chronionym ziemi lidzbarskiej.
Szlak wiodący po leśnych ścieżkach jest wymarzonym miejscem dla osób lubiących ciszę, świeże powietrze, bliski kontakt z naturą i ładne krajobrazy.
Spacer zakończyliśmy koło Ośrodka Wypoczynkowego „Zacisze Leśne” w miejscowości Dębiec.
I zagadka: Co tak oglądają uczestnicy czwartkowej wyprawy?
Dziękujemy Stefanii za świetnie przygotowana wycieczkę, Pani Marii Daszkiewicz  za poświęcony nam czas i opowiadaną z pasją historię Lidzbarka.
Stefania! Czekamy na następny wypad z Tobą.