Odpowiedzi na pytania konkursowe z 25 czerwca 2022roku

Podczas sobotniego spotkania, w czasie którego obchodziliśmy 13-tą rocznicę powstania Koła, prezes Tolek Leszczyński przeprowadził konkurs z historii działalności Koła. Okazało się, że wiele pamiętamy, szczególnie osoby, które należą od początku istnienia naszej organizacji.

Wiele pamiętamy, ale oczywiście nie wszyscy i nie wszystko. Na prośbę uczestników sobotniej imprezy podajemy odpowiedzi na pytania.

Koło Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie powstało 9 kwietnia 2009 roku. Zgodę na legalizację Koła  wydał Zarząd Powiatowy LOK w Olsztynie. Prezesem Koła od początku jest Anatol Leszczyński .Spotkanie organizacyjne odbyło się w MOK w Olsztynie. Następne zebrania odbywały się w Muzeum Przyrody przy ulicy Metalowej, jednak stale rosnąca liczba członków Koła wymagała poszukiwania nowych rozwiązań lokalowych. Dzięki Panu Tadeuszowi Pampuchowi z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie zaczęliśmy się spotykać w pięknej sali Dyrekcji, która jest nam bardzo bliska do dzisiaj, zapewnia nie tylko salę, informatyków ale też  kompetentnych wykładowców.   Trudno policzyć ile było wszystkich wykładów. W każdym roku spotykamy się 9 razy, jednak część wykładów odwołano z powodu pandemii, w sumie było ich na pewno ponad 100.

W RDLP w Olsztynie zawsze bardzo przychylnie ustosunkowani do naszej działalności byli kolejni Dyrektorzy  Jan Karetko ,Małgorzata  Błyskun, Piotr Czyżyk, Mariusz Orzechowski, Adam Roczniak.

Najczęstszy kontakt mamy z Nadleśnictwem Kudypy, którego Nadleśniczym jest Pan Mariusz Orzechowski. W ramach tego Nadleśnictwa najczęstszym miejscem w którym się spotykamy   są  lasy Leśnictwa Stary Dwór, gdzie rządzi Wojtek Dąbrowski oraz Leśne Arboretum  Warmii i Mazur w Kudypach.

W latach 2009-2022 odbyliśmy 56 wycieczek autokarowych. Ponadto organizowaliśmy  wycieczki  kolejowe  – Morąg  1, Braniewo 1, Ostróda 2 , Szczytno 2. Pisz 1, podglądanie ptaków na rozlewiskach Unieszewo 2 razy, Olsztynek 2. Autobusami  udaliśmy się do Jagiełka 2 , Barczewa 1, Lidzbarka Warmińskiego 1.

Zawsze dużym zainteresowaniem cieszyły się wycieczki do Nadleśnictwa Miłomłyn, gdzie gospodarzem był Nadleśniczy Wiesław Stachowicz. Byliśmy tam pięciokrotnie!

Inne nadleśnictwa podległe  Olsztyńskiej Dyrekcji ,  które  odwiedziliśmy to Olsztyn, Kudypy, Jagiełek, Olsztynek,  Stare Jabłonki, Mrągowo, Lidzbark, Zaporowo, Górowo Iławeckie, Wichrowo, Nidzica, Nowe Ramuki, Orneta, Spychowo.

A nadleśnictwa  podległe innym Dyrekcjom to Hajnówka, Białowieża, Borki Krynki /RDLP w Białymstoku. W czasie wycieczek poznaliśmy puszcze: Białowieską, Romińską, Knyszyńska, Białą, Kurpiowską, Napiwodzko-Ramucką, Borecką.

W Nadleśnictwie Krynki zwiedziliśmy Silwarium znajdujące się w Puszczy Knyszyńskiej. Podczas wycieczki do Supraśla widzieliśmy  Pałac Bucholców, stary zabytkowy ratusz, Muzeum Ikon, cerkiew kremlowską typu obronnego . Uczestniczyliśmy w warsztatach pisania ikon.

„ Kraina Otwartych Okiennic” znajduje się na Podlasiu – miejscowości Trześcianka, Puchły , Soce

Zwiedziliśmy meczety tatarskie w miejscowościach:; Bohoniki i Kruszyniany.

Poznaliśmy obiekty sakralne różnych wyznań: kościoły katolickie, cerkwie prawosławne, skit w Odrynkach, cerkwie grekokatolickie, zbory protestanckie, meczety, synagogi, cerkiew bizantyjsko-słowiańską w Kostomłotach.

Zwiedziliśmy obiekty fortyfikacyjne z czasów I i II wojny światowej: Gierłoż /siedziba Hitlera/,siedziba Lutwafe w Gołdapi, Twierdza w Pozedrze /siedziba Himlera/, Twierdza Bojen w Giżycku, Twierdza Osowiec, Twierdza w Łomży, Zamość, umocnienia w okolicach Ornety, Trójkąt Lidzbarski, umocnienia linii Piskiej, fortyfikacje w okolicach Suwałk.

W czasie wycieczek zwiedziliśmy pałace i zamki: Olsztynek, Morąg, Ostróda, Lidzbark Warmiński, Nidzica, Kętrzyn, Bezławki, Reszel, Barciany, Drogosze, Nakomiady, Galiny, Słobity, Sztynort, Szymbark, Susz, Węgorzewo, Pałac Branickich w Białymstoku, Letnia rezydencja Branickich w Chroszczy, Pałac zamojskich w Kozłówce

Łącznie zwiedziliśmy 53 obiekty.

W Stańczykach znajdują się mosty akwelungowe.

W ramach naszych wycieczek była jedna wycieczka zagraniczna do Druskiennik na Litwie